Trať 160: Ohlédnutí za 1. pololetím roku 2012

Trať 160: Ohlédnutí za 1. pololetím roku 2012

V tomto článku si stručně shrneme uplynulý půl rok života naší tratě. Stejně jako v uplynulých letech se naší trati nevyhýbaly nehody, konkrétně srážky s auty na přejezdech a nechybělo ani vykolejení. Nejvíce medializovaná byla nehoda rychlíku s kamionem v Kašticích. Ale nebudeme předbíhat a vezmeme to popořadě.

Provoz osobní:

Nový grafikon vlakové dopravy 2011/2012 začal platit 11.12.2011 a byl ve stejném rozsahu jako grafikon předchozí, stále v režii národního dopravce ČD. Naší tratě a zejména pak cestujících, se ale dotkla změna na trati 162. Došlo ke zkrácení tratě 162 Rakovník - Mladotice po Kralovice, což znamená zrušení náhradní autobusové dopravy zajištěné na základě objednávky ČD. NAD byla nahrazena autobusovou linkou 460790, která bere větší ohled na místní poptávku. Ve výsledku jedou o víkendu dva páry a nejkratší spojení Plzně a Rakovníka již není použitelné.

Naše trať byla též využita pro návoz a odvoz motorového vozu 831.167 (soukromého majitele) z Kadaně na objednané jízdy.

Nákladní provoz v režii ČD Cargo:

Zůstal ve stejném rozsahu. V pracovní dny je veden jeden pár manipulačních vlaků Plzeň s.n. - Most nové n. (87610/1 a 86710/1), s křídlem pro obsluhu Toužimi (86762/3) a Bochova (96760/1) a pp Plzeň s.n. - Třemošná (87620). Oproti loňskému roku je zřetelný pokles nakládky. V Horní Bříze se nenakládá ani nevykládá. Dřevní kulatina se příložitostně nakládá v Třemošné, Kaznějově, Žihli, nově i v Blatně u J., Toužimi a v Bochově. Nově se nakládá dřevní štěpka ve Štedré pro plzeňskou teplárnu. Kaolin se nakládá v Kaznějově a Podbořanech. Výjmečně jede z Podbořan ucelený vlak kaolinu přes Horní Dvořiště do srbského Bodena. Uhlí a pohonné hmoty docházejí do Třemošné. Sezónně se vykládá uhlí i na vlečce „kamenina" v Třemošné. Největší zátěž Mn z Plzně do Mostu tvoří průvoz správkových vozů do Mostu a Loun a prázdné cisterny. Vozy pro Třemošnou jsou naváženy Mn 87620 v podvečerních hodinách k Mn z Blatna z plzeňského ranžíru. Paradoxně tato zátěž prochází přes seřazovací nádraží Most, ale do Třemošné nejede v Mn po „žatecké“, ale je vezena „okolo“ přes Cheb, nebo Kralupy n.V. / Beroun.

Dále příležitostně (pp) jezdí ucelené vlaky betonových výrobků z Počerad do Nýřan. Odklony z tratě 170 nebyly žádné.

Nákladní provoz v režii soukromých dopravců:

Spol. AWT vozí v nočních hodinách pro bývalou škodováckou elektrárnu uhlí ze Světce, stejnou trasu využívají i vyrovnávkové vlaky.
Spol. UNIDO vozí z Mostu do Plzně ucelené vlaky cisteren, které dále pokračují s ČD Cargo do Domažlic. Lokomotivy UNIDO se zpět vrací strojově a prázdná souprava přes Prahu/Cheb s ČD Cargo.
Další cisternové vlaky vozí IDS Cargo, které je ovšem nepředává v Plzni ČDC, ale vozí je až do Furth im Waldu.

Trať 160: ohlédnutí za 1. pololetím roku 2012 Trať 160: ohlédnutí za 1. pololetím roku 2012
742.516+529, Vn 1.nsl59555, Třemošná u Plzně zastávka 740.824+803, Rn 59555, Plzeň - Bílá Hora

Nasazení vozidel - osobní doprava:

S přechodem na nový grafikon odešly z Plzně motorové vozy řady 854 a ještě před změnou GVD odešly přípojné vozy řad 021 a 042. Rychlíkový výkon po ř. 854 převzaly motorové vozy řady 843 s řídícím vozem 943. Flotilu doplnil příchozí řídící vůz „Leontýnek“ 943.001 z Olomouce (5.12.) a přípojný vůz 043.013 z Liberce. „Leontýnek“ dojezdil 29.2.2012 při nehodě v Kašticích spolu s 843.012 (viz níže). Jako náhrada přišlo 10.3. Koťátko II 843.014 z Liberce a 4.3 řídící vůz 943.009 z Olomouce. Na konci dubna z dílen přišel řídící vůz 943.004 v (zatím) posledním provedení nátěru Najbrt.

Osobní dopravu dotvářejí motorové vozy 842 s vleky 054 a Regionovy. Všechny plzeňské motorové vozy řady 842 již prošly rekonstrukcí, posledním odeslaným byl 842.013.

Na náhradách se objevovalo vše, co plzeňské depo má. Výjimkou nebyl ani brejlovec s klasickou soupravou. Za Regionovy jezdily i 810+010. Za 842 a 843 jezdily 742+010/054, přednostně jsou vratné soupravy 843+943 nasazovány na rychlíky vysoutěžené ve výběrovém řízení. Na posilách rychlíků jezdily poměrně často vozy řady 054 s motory ř. 842, neboť výkon je obsazen dvěma strojvedoucími. A taky čtvrtá souprava 843+943 prostě nebyla. Protože řídící vůz byl v dílnách a posilový motor mohl být v opravě. Na turnusovou potřebu 4 vozů v pátek a v neděli máme 4 vozy. 4. vůz je buď v údržbě, nebo jezdí. Konkrétně v pátek a v neděli je dopoledne v údržbě a odpoledne jede.

Trať 160: ohlédnutí za 1. pololetím roku 2012 Trať 160: ohlédnutí za 1. pololetím roku 2012
742066 Os7643 Plzeň-Bílá Hora 20.02.2012 754.019 Os 7669 Třemošná zastávka

Kvůli výluce, resp. poruše vozu 843 na trati jela i Regionova jako náhradní souprava za rychlík .
Vůz řady 043 není na západě novinkou. Již jednou byl v Plzni zapůjčený kvůli výluce na trati 160. Konkrétně byl zapůjčen 043.013 v červenci 2007 z Olomouce. Aktuálně se můžete s 043 svézt na trati 180, kde s vozy 842 tvoří líbivou soupravu, díky prolisům na střeše.

Nasazení vozidel - nákladní doprava:

ČD Cargo - 742
UNIDO - 753.7, 740, „Herkules“
IDS - Cargo 742.5
AWT - 741, 742, 753.7

Nehody:

Z nehod bych uvedl dvě závažnější.
29.2. se R1195 ve složení 943.001+843.012 střetl na přejezdu v Kašticích s kamionem převážejícím štěpku. Řídící vůz se převrátil na bok a motor vykolejil jedním podvozkem. K nehodě vyrazil i nehodový jeřáb z Plzně. Trať byla zprůjezdněna následujícího dne. Oba vozy mají poškozené jedno stanoviště strojvedoucího, vozovou skříň a řídící vůz navíc vytržené dveře. Paradoxně hůře dopadl motor, protože se o jeho čelo opřel vykolejený řídící vůz nárazníky. Oba vozy se opravují. Škoda dosáhla 5 miliónů korun (pozdější upřesnění).
Viz. Reportáž o nehodě a Nehoda rychlíku, měsíc poté.
1.6. došlo k vyšinutí nákladního vozu na předávacím kolejišti v Kaznějově. Vůz byl nakolejen následující pondělí pomocí hydraulických zvedáků, které byly na místo dopraveny pojízdnou dílnou (nákladní automobil) ČD Cargo.
Kromě typicky železničních nehod došlo ke střetům s auty na přejezdech, najetí na popadané stromy a bohužel i ke střetům s osobami, které vstupovaly do kolejí.

Trať 160: ohlédnutí za 1. pololetím roku 2012
vykolejený vůz na předávacím kolejišti

Svršek:

V některých úsecích leží dožívající svršek z druhé poloviny 60.let na dřevěných pražcích. Z dlouhodobé pomalé jízdy v oblouku před Pastuchovicemi od Žihle se stala trvalá. V tomto úseku došlo v období vozby odklonových vlaků k podmáčení a ujetí zemního tělesa náspu. Z obavy před podobným poškození zemního tělesa příčnými silami (násep na jílovém podloží) zde bylo zrušeno převýšení a rychlost snížena na 40km/h. Další pomalé jízdy jsou ve stanicích Žihle a Kaznějov (přes výměny) a dále byla pomalá jízda v Třemošné na 7.koleji. Tato pomalá jízda byla odstraněna obnovou manipulační koleje za použití svršku vyzískaného z koridoru, neboť kolej u rampy je stále používána k vykládce uhlí. V Mladoticích byla vyloučena celá 2. kolej a část 5. koleje. Na trati též probíhají udržovací výluky. Na jaře to byly denní v různých úsecích v celé trati a v létě začala nepřetržitá výluka v úseku z Blatna do Žatce Západu, která má přinést těžkou střední obnovu svršku v souvislejších úsecích. Na tuto výluku naváže další v úseku z Plzně po Blatno a bude tedy výluka v celé délce tratě.


kolektiv autorů
trat160.cz

  • Úvod a novinky
  • Kontakt:

    vladimir(a)plzen.cz