Trať 160: Rok 2016

Trať 160: Nasazení hnacích vozidel v osobní dopravě pro grafikon 2015/2016

V tomto článku se podíváme na turnusové nasazení řad 814, 842 a 844 DKV Plzeň v osobní dopravě na naší trati pro právě platný grafikon. (Vydáno 31.8.2016)

Oproti dřívějším rokům, kdy se na trati vystřídalo takřka vše "co má kola" od nesmrtelných krabiček ř. 810 přes remotorizované dvaašedesátky až po brejlovce, či pro traťovou službu nepříliš vhodné veselé krávy ř. 714, se nosnou řadou stala oblíbená kvatra ř. 842 doplněná všudepřítomnými Regionovami ř. 814 a zánovní polskou jednotkou Regioshark označenou řadou 844.

Řada 814

Regionovy, kterými se můžeme svézt jako cestující na naší trati, jsou zařazeny v turnusové skupině č.808 DKV Plzeň, která obsahuje výkony pro 3 stroje. Stroje v této TS krom celodenního kmitání v pracovní dny mezi Plzní a Plasy zajišťují většinu výkonů na Plzeňské lince mezi Kozolupy a Blovicemi, a také na trati
v jízdním řádu ukryté pod číslem 175, konkrétně v úseku Rokycany - Příkosice. V neděli a svátek se pak jedna z nich podívá na obratu 7606/7617 až do Žihle. Standartně se v této skupině objevují stroje vybavené jízdenkovým automatem MOPAJ a validátory (označovači) jízdenek, ale vzhledem k nepřetržité výluce
v úseku Rokycany - Příkosice odpadá nutnost tyto stroje nasazovat a ve zbývajících dvou turnusových dnech se tedy mohou objevit prakticky jakékoliv stroje řady 814, které jsou v Plzni momentálně po ruce. Většinou jde o stroje čísel 814.089, 124, 125, 194 nebo 195. Oběhy.

Řada 842

Jak už bylo zmíněno, nosnou řadou osobní dopravy na trati Plzeň - Žatec jsou dlouhodobě motorové vozy řady 842, vyrobené v letech 1988 (prototypy) a 1993-94 ve Vagónce Studénka. Vozy prošly před třemi lety rekonstrukcí ve firmě PARS Nova Šumperk. Ta spočívala v dosazení výkonější pohonné jednotky (TEDOM TD 242RH TA 25) a hlavně náhradě poruchové převodovky ALLISON HTB 741R za typ ZF ECOMAT 5HP 602 R. Z pohledu cestujícího se změnilo WC, které má již standartní uzavřený oběh a sedačky se dočkaly přečalounění do nezbytné korporátní modré barvy. Zbytek interiéru včetně dveří a jejich často poruchové řídící jednotky zůstal bohužel beze změn. Další podrobnosti o této rekonstrukci.
Kvatra, jak jsou tyto vozy přezdívány, jsou v Plzni rozděleny do dvou turnusových skupin - jedna obsahuje osobní vlaky v úseku Plzeň - Žihle a výkony v PJ Klatovy a druhá elitní výkon na motorových rychlíkách Plzeň - Most ve spolupráci s řídícím vozem řady 80-20 (ex. 954.2), písmenné označení ABfbrdtn. Na osobních vlacích dělal ještě na začátku GVD kvatru společnost vůz řady 24-29 (ex. 054.2), chcete-li Bdtn. Kvůli výlukám v uzlu Plzeň a nemožnosti objíždět soupravu jsou momentálně všechny výkony z TS 806 na naší trati obsazované samotným vozem řady 842.
Nejprve se podíváme vlak po vlaku na TS 806, ve které jezdí dvě 842, jedna u nás na žatecké a druhá se projede po celé trati Plzeň - Železná Ruda-Alžbětín a k tomu i na jednom páru vlaků do Domažlic. Případná výměna vozů kvůli opravám a provoznímu ušetření se provádí mezi vlaky 7505 a 7526. Oběhy.
Pod číslem 801 se skrývá čtyřdenní turnus, který zahrnuje veškeré výkony na rychlíkové lince Plzeň - Most. Výjimkou mezi rychlíky je denní obrat 7640/7641 do Mladotic (v neděli pouze do Plas), večerní otočku 7444/7445 do Nýřan a ranní osobní vlak 6861 Bílina - Most, pomocí kterého se souprava dostává do Bíliny, aby zde jako R 1181 započala svou více jak tříhodinovou cestu na osmou hodinu ranní do Plzně. Všechny vlaky v turnusu jsou dopravovány spolu s řídícím vozem ř. ABfbrdtn. Tyto řídící vozy vzniklé přestavbou vyřazených poštovních vozů řady Postw byly po odchodu apoll ř.843 jedinou možnou volbou pro linku Plzeň - Most. Nejen z důvodu garance první vozové třídy, ale hlavně kvůli vestavěné plošině pro invalidní osoby, kterou motorové vozy řady 842 narozdíl od svých mladších sester ř. 843 nedisponují. Zajímavostí je každodenní soupravová jízda dvou vlaků mezi stanicemi Most a Most nové nádraží kvůli nocování v místním depu patřícím pod SOKV Ústí nad Labem. Všechny výkony TS 801 obsazují personálně strojvedoucí z PJ Plzeň.
Díky možné výměně řídících vozů se můžou motorové vozy objevit jak na výkonech osobní TS 806, tak rychlíkové skupiny číslo 801. Konkrétně se jedná o čísla 842.003,008,013,023,024,029,030,034 a 036. Oběhy.

Řada 844

Třetí a zároveň poslední turnusovanou řadou na naší trati je motorová jednotka PESA Link II, označená číselně řadou 844 a komerčním názvem Českých drah Regioshark.
Trať Plzeň - Žatec byla jedna z první tratích, na kterou se tyto jednotky v rámci "zkušebního provozu s cestujícími" zahájeného na podzim roku 2012 vydaly. Konkrétně se jednalo o 844.002, která byla dodána mezi prvními třemi, ale jako první se vydala do ostrého provozu.
Pesy zařazené pod plzeňským DKV jsou umístěny ve čtyřech turnusových skupinách. Pětidenní TS 802 zajišťuje většinu výkonů na trati do Domažlic, první ranní obrat plzeňské linky Plzeň - Blovice - Kozolupy - Plzeň, o víkendu čtyři páry osobních vlaků Plzeň - Chrást u Plzně a pro nás jediný zajímavý pátečně-sobotní obrat 7610/7607 z Plzně do Žihle a zpět.
V praxi to vypadá následovně - v pátek přijede Os 7425 Domažlice (19:31) - Plzeň hl.n. (20:48) v sestavě 2x844. Přičemž přípřežní 844 se odpojí a přejde na Os 7610 Plzeň hl.n. (21:06) - Žihle (22:09), kde přespí do sobotního rána a vyráží jako Os 7607 Žihle (06:34) - Plzeň hl.n. (07:41) zpět do Plzně, kde se opět přesune na domažlickou trať jako Os 7406 s odjezdem v 08:10.
Díky momentálním výlukovým pracím v uzlu Plzeň je jednotka řady 844 na páteční vlak 7610 vystavována "z místa". Není tedy přesouvána od vlaku 7425, neboť tento přijíždí na kolej k nástupišti 6, která je kusá a zabraňuje tedy možnému přesunu jednotky na naší trať.
Více nás zajímá TS 803, která obsahuje výkony pro dvě jednotky řady 844, přičemž obě se objeví na trati z Plzně do Žihle v jeden den. Nejvíce se zde objevují jednotky 844.007, 011 a 015. Oběhy.

Náhrady

Pokud jsme vyjmenovali všechny turnusové výkony, slušelo by se také připomenout vozidla, která zaskakují v případě nedostatku a poruch. Nejčastějšími hosty jsou motorové vozy řady 810, legendární (ať v dobrém či ve zlém) "orchestriony". Plzeňské depo nejčastěji nasazuje vozy čísel 424 (přezdívka Bizon, stahovací okna, infosystém, Najbrt 3.0), 666, 670 a 676.
Nejsou výjimkou případy, kdy jsou nasazeny hned dva vozy v jeden den. Většinou jeden jako náhrada za řadu 844 na obratu 7664-7609 druhého dne a druhý jako 7610-7617 druhého dne. Dokonce ve čtvrteční ráno 18. srpna byla žatecká doslova v područí této zatracované řady, kdy motor 810.676 vyjížděl ve 4:45 ráno jako Os 7603 ze Žihle, kde mu při nocování dělal společnost stroj 810.670 připravný pro 7605, zatímco z Plzně se připravoval na odjezd Bizon 810.424 jako Os 7660.
Je zaznamenán i případ, kdy se 7.8. na obratu 7640/7641 do Plas a zpět objevil místo soupravy 842+ABfbrdtn brejlovec 754.058 s klasickou soupravou.
Nepsaným pravidlem bývá, že PESA ř. 844 na obratu 7664/7609 druhý den je v případě neschopnosti nebo nedostatku nahrazena kvatrem řady 842. Naopak při vysokém počtu správkových kvater může na oběhu 7610/7617 vyrazit "motůrek" řady 810.

810.666 Kaznějov 24.8.2016 810.670 Kaznějov 23.6.2016 814.195 Kaznějov 28.4.2016
842.023 a 842.030 Třemošná u Plzně 28.08.2014 842.008 + Bdtn 363 Horní Bříza 19.1.2016 842.032 a 954.218 Kaznějov 28.4.2016
844.008 Kaznějov 17.1.16, Os 7604 754.058 Plasy 7.8.2016 754.058 Plzeň 7.8.2016

pepa_kox

trat160.cz

  • Úvod a novinky
  • Základní informace a
    historie
  • Stanice, zastávky a jiné
  • Jízdenky
  • Provoz
  • Vozidla