Trať 160: Květen a červen 2017

Trať 160: Květen a červen 2017

Zaznamenání hodné události na naší trati v květnu a červnu. (Vydáno 9.7.2017)

Historie a nostalgie

25. května uplynulo 100 let od výbuchu v bolevecké muničce a 3.6. jsme si připomněli výročí 120 let trati Protivec - Bochov. Parní vlak vyrazil z Lužné s 354.195 a rybáky.

Nález letecké pumy 7.5. na plzeňském hlavním nádražím nám pro změnu připomněl druhou světovou válku.

Na naší trať zavítal také cykloexpres s retro soupravou společnosti Juniormarket v čele s 752.069 a jídelním a lehátkovými vozy. Plakát k akci. V sobotu odpoledne vyrazil cyklovlak z nedaleké Čisté a přes Rakovník a Blatno u Jesenice se pomocí dvou úvratí dostal do Plas, kde přenocoval do nedělního rána. Poté se vlak vydal na cestu směr Plzeň a Praha.

Nákladní doprava

Na plzeňských manipulačních vlacích jsme mohli potkat m.j. 742.206, 347 a také dvojče 437+393 dne 26.5.
V pátek 23.6. byl manipulák prodloužen až do Žihle, kam dovezl 4 prázdné vozy řady Eas pro nakládku dřeva. Ložené je stáhl v pondělí 26.6, obou přeprav se zhostila lokomotiva 742.420.

V Podbořanech se minimálně jednou za měsíc nakládá ucelený vlak kaolinu pro zahraničního odběratele. Přepravy se uskutečnily např. 26.5., 9.6. a 29.6. Ve druhém případě se o přepravu postaraly stroje 742.166+394 a postrk 742.135. Ve třetím případě se o přepravu postaraly stroje 742.166+169 a postrk 731.012. Při přepravě posledního kaolinu si „separát“ prostál několik hodin v Kaznějově, čekajíc na volnou trať. Jednak kvůli husté osobní dopravě a také kvůli nízké rychlosti vlaku. Rychlosti přepravy a pro zmenšení stresu dispečerů by prospělo nasazení čtvrtého stroje kvůli množství pomalých jízd, množství křižovaní a stoupání tratě.

V poslední den školního vyučování (30.6.2017) jsme se dočkali i vojenského transportu z Podbořan do Hranic na Moravě v podání 742.169+166 a postrkové 731.028.

Na trati můžeme potkat i přepravy společnosti UNIDO, zejména v nočních hodinách, kvůli lepší propustnosti tratě.

Zajímavé nejsou jen přepravy po železnici, ale i silniční. Konkrétně jednou za týden (zhruba) nakládá dříví v Kaznějově podnikatel z Branné na Jesenicku (Tatra Terrno, asi pro LČR). Inu dřevo se těží jinde...

Osobní doprava

V osobní dopravě se jako již tradičně objevují vcelku zajímavé náhrady. V tomto směru největším rekordmanem je obrat osobních vlaků 7640/7641 z Plzně do Mladotic a zpět, kde za celý červen jelo ve více jak polovině případů jiné HDV, než které je na tomto obratu turnusované. Z těch nejzajímavějších náhrad vybíráme - 10.5. 714.224 + B249 + AB349, 19.6. 714.215 + Bdt279 + Bdt279, 20.6. 754.058 + Bdt279 + Btee289, 22.6. 814.304, 21. a 23.6 810.676. Dne 7.6. se pro změnu na obratu 7604/7615 Plzeň hl.n. - Žihle a zpět objevila lokomotiva 714.215 s dvojicí osobních vozů řady Bdt279, v tomto případě jako náhrada řady 844. Se začátkem platnosti současného GVD odešli z Plzně (PJ) poslední záložní vozy bývalé řady 054, a proto jsou nasazovány různé záložní vozy klasické stavby. Díky náhradám můžeme na trati potkat i všechny tři vratné soupravy 842+954 místo turnusových dvou.

11.6.2017 začal platit upravený GVD. Jednalo se o úpravu jízdních dob rychlíků GWTR, ranního rychlíku číslo 1181 ČD a Os 7662, díky čemuž došlo k přesunutí křižování jmenovaných vlaků z Horní Břízy do Kaznějova.

Na internetu se dá najít i návrh GVD na příští rok (v odkazu naleznete i ostatní tratě v Plzeňském kraji). Největší změna nastane u rychlíků, všechny budou v režii GWTR. Dále je přidán pár rychlíků s odjezdem v osm z Plzně a příjezd do Plzně ve čtrnáct hodin, jezdící o víkendu a od května do září denně. Dále jsou, tzv. kosmeticky, upraveny časové polohy skoro všech vlaků o minutu.

Z černé kroniky: Dne 29.5. došlo ke srážce rychlíku 1087 společnosti GWTR s osobním automobilem na přejezdu v Černčicích, v automobilu dva zranění. 4.6. došlo na vjezdu Os 7640 (814.196) do žst. Plasy ke srážce s osobou pohybující se v kolejišti. Osoba byla při srážce těžce zraněna.

Infrastruktura

V květnu jsme se dočkali dvou výluk. Na začátku měsíce se v Horní Bříze měnili pražce ve výhybce č. 4 (742.534), ze třetí na pátou kolej, která je aktuálně vyloučená. Na konci května (27.-29.) se opravoval
v denních výlukách v Kaznějově přejezd (silnice I/20), přilehlé zhlaví a proběhla výměna dřevěných přechodů za panely (742.533). Motoristé jistě ocenili mladé studentky, které řídily provoz v jednom pruhu přes opravovaný přejezd. O tomto víkendu totiž dorazilo letní počasí. Přibližně po měsíci byla v tomto místě pomalá jízda (30 km/h) zrušena.

V červnu začali ve stanici Horní Bříza výkopové práce kvůli výměně lamp. Další na řadě by měla být po dokončení Horní Břízy stanice Plasy.

714.224 Os 7641 Kaznějov 10.5.2017 742.437+393 Kaznějov 26.5.2017 842.030 Os 7617 a 742.533 Kaznějov 26.5.2017
742.166+394 pk 742.135 Kaznějov 9.6.2017 pk 742.135 Kaznějov 9.6.2017 752.069 Mladotice 17.6.2017
714.215 Os 7640 Kaznějov 19.6. 754.058 Os 7641 Kaznějov 20.6. 731.012 na postrku kaolinu z Podbořan, Plasy 29.6.2017

P. S. V. B.

trat160.cz

  • Úvod a novinky
  • Základní informace a
    historie
  • Stanice, zastávky a jiné
  • Jízdenky
  • Provoz
  • Vozidla