Stroj M262.082 byl předán ČSD dne 14.7.1953 (depo Olomouc). Po rekonstrukci byl zařazen do provozu jako M262.1005 v březnu 1985 v Šumperku.
Do PJ Plzeň byl předán v prosinci 2002 ze zrušené PJ Zdice. Vůz prošel v roce 1995 v rámci MH částečnou modernizací interiéru v Pars DMN Šumperk. Bylo např. nahrazeno žárovkové osvětlení interiéru zářivkami, dostal halogenové dálkové světlomety s měniči 110/24V, byly zaslepeny čelní přechodové dveře a dodána tepelná izolace stanoviště, což alespoň částečně zlepšilo podmínky pro práci strojvedoucího. Vůz byl opatřen elektronickým regulátorem výkonu.
Pro vůz 831.082 byla charakteristická netypická (značně vrtulovitě zkroucená) karoserie sice s plochou střechou a větracím kanálem (I. a II. série), ale s malými okny strojvedoucícho (III. série), která dostal při opravě po násilném poškození.
Z provozu byl odstaven v červnu 2004 pro špatný stav spalovacího motoru - nízký výkon. Na elektrické brzdě se podařilo dosáhnout jen cca 200 kW výkonu na trakčním dynamu místo tabulkových 260kW. Zrušen byl ke dni 8.4.2010. Následně byl odtažen do deponie v České Třebové. Nakonec se vrátil do Plzně. V březnu 2011 byl převezen do areál firmy Metfer k rozpálení.