Turnusové nasazení řady 831 v PJ Plzeň bylo zahájeno s nástupem GVD 2001/02 v květnu 2001, avšak první vůz této řady se v Plzni objevil již v létě roku 2000. Jednalo se o klatovský stroj 831.117, který v Plzni, zejména na žatecké trati, vypomáhal při nedostatku turnusových motorových vozů řady 810.
Pro třídenní turnus v GVD 2001/02 byly k dispozici vozy, které byly do Plzně předisponovány z provozních jednotek v rámci mateřského DKV. Jednalo se o stroje 831.117, 150 a 187 z Klatov a 831.130 ze Zdic, které ještě v červenci 2001 doplnil vůz 831.222 z DKV Olomouc, PJ Šumperk. Oběh vozů byl následující:
TS 801 (3*831)
1. den
7636 Plzeň 6.30 – Plasy 7.27 (X)
7603pk. Plasy 7.49 – Plzeň 8.36 (X)
7608 Plzeň 19.05 – Žatec 21.56
2. den
7603 Žatec 5.56 – Plzeň 8.36
7638 Plzeň 12.19 – Mladotice 13.31 (X6)
7639 Mladotice 13.50 – Plzeň 14.51 (X6)
7644 Plzeň 17.06 – Žihle 18.28 (X6)
7641 Žihle 19.57 – Plzeň 21.10 (X)
7690 Žihle 18.43 – Blatno u Jesenice 18.53 (6, souprava)
3. den
7635 Blatno u Jesenice 5.37 – Plzeň 7.07 (7)
7408 Plzeň 8.18 – Domažlice 9.48
7421 Domažlice 19.50 – Plzeň 21.09 (X6)
7415 Domažlice 14.36 – Plzeň 15.56 (7)
7644 Plzeň 17.06 – Žihle 18.28 (7)
7641 Žihle 19.57 – Plzeň 21.10 (7)
V průběhu platnosti GVD 2001/02 došlo v červnu 2002 ke změně v oběhu. Stroje řady 831 (v soupravě 831+020+020+831) převzaly od motorových vozů řady 810 dopravu vlaků 7631(X)/7634(X)/7637(X)/7602/7605/7646(1-4,7). Z tohoto důvodu byl zaturnusován čtvrtý stroj a plzeňské vozy řady 831 přestaly zajíždět s vlaky 7408/7421 resp. 7415 do Domažlic.
S nástupem nového GVD 2002/03 provoz řady 831 v PJ Plzeň opět mírně posílil. Počet zaturnusovaných vozidel zůstal stejný, ale „dvaašedesátky“ začaly (opět na úkor řady 810) vozit větší počet osobních vlaků do Žihle, resp. Blatna u Jesenice. Naopak ukončen byl jejich provoz ve čtyřvozových soupravách-bylo upřednostněno posilování souprav pouze v nejvytíženějším příměstském úseku. Konkrétní oběhy bohužel nemáme k dispozici, ale jako zajímavost můžeme uvést vlak 7642, který byl v pátek, sobotu a neděli pravidelně veden v sestavě 831+831+020 a ranní víkendové křižování dvou čtyřvozových souprav 831+020+020+831 na vlacích 7602 a 7603 v Třemošné u Plzně. Se zahájením platnosti GVD 2002/03 byl stav plzeňských vozů doplněn o stroje 831.058 a 082 ze zrušené provozní jednotky Zdice a v průběhu jeho platnosti přibyly ještě vozy 831.215 z Klatov a 831.043 spolu s neprovozním 831.158 ze Znojma. Naopak po násilném poškození opustil stav provozních vozů stroj 831.222.
Nechce se věřit, že je 10.9.2003-nedělní setkání lokomotivy 721.222 s archaickým vozem Vtdr, vozů 831.082, 058 a lokomotivy 742.206 v plzeňském depu. |
Grafikon 2003/04 byl rozsahem provozu velmi podobný tomu předchozímu, ve dvou turnusových skupinách byly stále nasazovány čtyři stroje. Zajímavostí bylo zajíždění plzeňských „dvaašedesátek“ do Klatov s večerním párem vlaků 7526/7531. Na počátku roku 2004 přišel do Plzně poslední znojemský vůz 831.216 a byl zprovozněn stroj 831.158. Téměř celé období platnosti GVD byl v PJ Plzeň provozován vůz 831.168, který však administrativně patřil do stavu provozní jednotky Klatovy. Oběh vozů byl následující:
TS 801 (2*831)
1. den
7636 Plzeň 6.32 – Plasy 7.26 (X)
7603pk. Plasy 7.53 – Plzeň 8.40 (X)
7604 Plzeň 10.56 – Žatec 13.29 (X)
7607 Žatec 14.48 – Plzeň 17.43 (X)
7602pk. Plzeň 8.07 – Blatno u Jesenice 9.34 (6)
7639 Blatno u Jesenice 11.25 – Plzeň 12.53 (6)
7640 Plzeň 14.11 – Žihle 15.27 (6)
7606 Žihle 16.35 – Most 19.20 (6)
7602 Plzeň 8.07 – Žatec 10.56 (7)
7605 Žatec 11.10 – Plzeň 13.45 (7)
7640pk. Plzeň 14.11 – Mladotice 15.12 (7)
7607pk. Mladotice 16.45 – Plzeň 17.43 (7)
2. den
7692 Plzeň 4.15 – Horní Bříza 4.35 (X, souprava)
7631pk. Horní Bříza 4.44 – Plzeň 5.10 (X)
7634 Plzeň 5.31 – Kaznějov 6.11 (X)
7635 Kaznějov 6.28 – Plzeň 7.07 (X)
7602 Plzeň 8.07 – Žatec 10.56 (X6)
7605 Žatec11.10 – Plzeň 13.45 (X6)
7603 Most 4.49 – Plzeň 8.40 (7)
7604 Plzeň 10.56 – Žatec 13.29 (7)
7607 Žatec 14.48 – Plzeň 17.43 (7)
7608pk. Plzeň 19.13 – Horní Bříza 19.43 (5,7)
7697 Horní Bříza 19.50 – Plzeň 20.12 (5,7, souprava)
7526 Plzeň 21.10 – Klatovy 22.13 (X)
7531 Klatovy 22.35 – Plzeň 23.39 (X)
TS 802 (2*831)
1. den
7611 Žatec 4.07 – Blatno u Jesenice 5.13 (X6)
7635 Blatno u Jesenice 5.40 – Plzeň 7.07 (X6)
7606 Plzeň 15.11 – Most 19.20 (X)
7608 Plzeň 19.13 – Blatno u Jesenice 20.40 (6)
Lv Blatno u Jesenice 21.05 – Žihle 21.21 (6)
7602pk. Plzeň 8.07 – Blatno u Jesenice 9.34 (7)
7639 Blatno u Jesenice 11.25 – Plzeň 12.53 (7)
7640 Plzeň 14.11 – Žihle 15.27 (7)
7606 Žihle 16.35 – Most 19.20 (7)
2. den
7603 Most 4.49 – Plzeň 8.40 (X6)
7638 Plzeň 12.19 – Mladotice 13.28 (X)
7641 Mladotice 13.48 – Plzeň 14.46 (X)
7606pk. Plzeň 15.11 – Horní Bříza 15.38 (X)
7693 Horní Bříza 15.40 – Plzeň 16.02 (X, souprava)
7644 Plzeň 16.11 – Kaznějov 16.48 (X)
7643 Kaznějov 17.52 – Plzeň 18.27 (X)
7608 Plzeň 19.13 – Žatec 21.56 (X)
7604 Plzeň 10.56 – Žatec 13.29 (6)
7607 Žatec 14.48 – Plzeň 17.43 (6)
Lv Žihle 4.18 – Blatno u Jesenice 4.35 (7)
7635 Blatno u Jesenice 5.40 – Plzeň 7.07 (7)
7608 Plzeň 19.13 – Žatec 21.56 (7)
Pro grafikon 2004/05 bylo původně plánováno s nasazováním řady 831 v provozní jednotce Plzeň pokračovat, byl tak předběžné připraven i grafikon (tzv. špinavé kreslení). Mimo osobních vlaků na „žatecké“ měly vozit např. nedělní vlaky R994pk./Sp1795 z Plzně do Chomutova a zpět nebo „staronový“ obrat 7408/7415 do Domažlic. V listopadu 2004 však bylo rozhodnuto jinak – v souvislosti s dodávkami nových lokomotiv řady 714, zadržených ve zkrachovalém ČKD, mohly být některé stroje této řady uvolněny ze svých dosavadních výkonů a jedním z jejich nových působišť se měla stát právě PJ Plzeň. Před nástupem nového grafikonu v prosinci 2004 byly do Plzně převedeny lokomotivy 714. 022, 025, 029 a 216 z Rakovníka, ke kterým později přibyla ještě 714.205 z Karlových Varů a turnusový provoz řady 831 v PJ Plzeň byl ke dni 11. prosince 2004 ukončen. Zbylé provozní stroje byly odstaveny do zálohy, případně předány do PJ Klatovy (viz popis jednotlivých vozidel).
Jako reminiscence na GVD 2004 zůstal na žatecké trati ještě v r. 2005 zachován turnusový provoz vozů řady 020 (Bix) na večerním osobním vlaku do Chomutova (ráno zpět) a na nedělním R994záv./Sp1795. Na R994 se tak v neděli objevovala zajímavě řazená souprava. Na přípřeži chomutovské lokomotivy řady 750 nebo 749 s klasickou soupravou (turnusový motorový vůz řady 843 se téměř neobjevoval) byla lokomotiva řady 742 a dva vozy řady 020 se vezly v závěsu. V Chomutově pak tranzistor objel soupravu a vyrazil se dvěma Bixy coby Sp1795 do Plzně. Zejména v období dlouhých dní měla jízda letní krajinou na pomezí dohasínajícího dne a přicházející noci v zadním oddíle poskakujícího vozu Bix nádech zvláštní nostalgie. Až paneláky v Plzni vrátily člověka do reality města a třeba i zkouškového období.
Po ukončení turnusového provozu řady 831 zůstaly v PJ Plzeň provozní stroje čísel 117, 150 a 187. Byly používány obvykle v případě nedostatku motorových vozů řady 810 na „krátkých“ vlacích do Kaznějova, Mladotic nebo Žihle a v roce 2005 byly poměrně často vystavovány na zaměstnanecké vlaky (slangový název bacán) mezi plzeňským depem a hlavním nádražím. Stroj 831.150 byl již v průběhu roku 2005 odstaven a zrušen, 831.117 byl během roku 2007 předán do Klatov, kam ho v květnu 2008 následoval i vůz 831.187. Posledně jmenovaný se však do PJ Plzeň ještě vrátil – od prosince 2008 do března 2009 byl téměř denně v provozu na výlukových osobních vlacích mezi Svojšínem a Planou u Mariánských Lázní. K nasazení vozu 831.187 došlo z důvodu nedostatečného objemu naftové nádrže u vozu řady 810 – jednodenní oběh i s jízdou z Plzně představoval téměř 600km. Na základě požadavku KCOD Plzeň došlo později ke stažení 831.187 ve prospěch řad 842, 843 nebo 854. Touto epizodou, vynucenou jednou ze staveb 3. TŽK, byl provoz řady 831 v plzeňském depu ukončen definitivně.