Námětem tohoto článku je především fotografická vzpomínka na provoz lokomotiv řady 714 v osobní dopravě na žatecké trati, na úvod si však neodpustíme několik základních faktů:
Lokomotivy řady 714 přišly do Plzně v závěru roku 2004 s cílem nahradit v osobní dopravě na žatecké trati motorové vozy řady 831, jejichž další provoz byl tou dobou již neudržitelný (viz. samostatný článek). Uvolnění potřebných strojů bylo umožněno dodávkou „nových“ lokomotiv 714.224 až 231, které byly v důsledku vydaného exekučního výměru na ČKD Praha deponovány od roku 1997 v areálu výrobce ve Vysočanech.
V prosinci 2004 dorazila z PJ Rakovník do PJ Plzeň trojice strojů 714.022, 714.025 a 714.029, které od nového GVD 2004/2005 začaly ve dvoudenním turnusu TS 705 vozit osobní vlaky na rameni Plzeň – Žatec – Most. Spolu s lokomotivami byly dodány i přípojné vozy řady 021, část vlaků ale byla turnusově tvořena původními přípojnými vozy řady 020. V květnu 2005 byl pro větší závadu motoru odstaven stroj 714.025, který byl následně odvezen na opravu do Rakovníka, odkud se již nevrátil. Místo něj byla z Rakovníka do Plzně převedena lokomotiva 714.216.
Oběh strojů byl následující:
TS 705 PJ Plzeň – GVD 2004/2005
1. den
Lv Most nové n. 4.10 – Most 4.26
7603 Most 5.02 – Plzeň 8.43
7604 Plzeň 10.56 – Žatec 13.29
7607 Žatec 14.50 – Plzeň 17.42
7608 Plzeň 19.10 – Žatec 21.58 (X+)
Lv Žatec 22.13 – Žatec západ 22.22 (X+)
7608 Plzeň 19.10 – Blatno u Jes. 20.39 (6)
Lv Blatno u Jes. 21.04 – Žihle 21.20 (6)
2. den
Lv Žatec západ 3.27 – Žatec 3.36 (X6)
7611 Žatec 4.06 – Blatno u Jes. 5.08 (X6)
Lv Žihle 4.08 – Blatno u Jes. 4.24 (+)
7635 Blatno u Jes. 5.29 – Plzeň 6.56
7602 Plzeň 8.10 – Žatec 10.57
7605 Žatec 11.10 – Plzeň 13.41
7606 Plzeň 15.10 – Žatec 18.03
Lv Žatec 18.08 – Žatec západ 18.17
6514 Žatec západ 18.33 – Most 19.21
Lv Most 19.46 – Most nové n. 20.02
Po celou dobu svého turnusového působení se řada 714 potýkala s poměrně vysokým správkovým stavem. Většinou byly důvodem odstavení lokomotiv, stejně jako v jiných depech, závady na spalovacích motorech a v letním období i nedostatečné chlazení. Nasazení lokomotivy řady 714 se třemi přívěsnými vozy 020 nebo 021 vyžadovalo na sklonově náročné žatecké trati v rámci dodržení jízdních dob jízdu s plným výkonem spalovacích motorů. V tomto režimu trpěly nadměrným tepelným namáháním především vložky spalovacích motorů LIAZ, takže jejich trvanlivost zřídka překročila 60 tisíc km. Tak jako jinde, i v Plzni byl provoz řady 714 ve znamení početných náhrad. Jako záložní za řadu 714 sloužily tehdy v osobní dopravě ještě běžné a dosti početné lokomotivy řady 742 se zdroji 60 V pro přípojné vozy. K nim byly přivěšovány kmenové soupravy, zřídka i vozy řady 010. Nasazení lokomotiv řady 714 tedy ke spolehlivosti provozu osobních vlaků příliš nepřispělo a i v GVD 2004/2005 nebyly výjimkou dny, kdy byla celá TS 705 obsazena řadou 742. Na náhradách se zpravidla vyskytovaly tehdejší plzeňské „osobní tranzistory“ 742.017, 036, 066, 193 a 207.
Koncem roku 2005 se začalo schylovat k další výměně strojů v osobní dopravě na trati 160, kdy začaly být do PJ Plzeň postupně předávány motorové vozy řady 842 (prvním byl 842.017, předaný 28. 10. 2005 z PJ Břeclav). Turnusový provoz řady 714 v osobní dopravě v PJ Plzeň v prosinci 2005 ukončila trojice strojů 714.022, 714.029 a 714.216. V lednu 2006 stav lokomotiv PJ Plzeň posílila 714.205 z PJ Karlovy Vary, která ještě do osobní dopravy částečně zasáhla jako náhrada za tehdy v Plzni neznámou řadu 842, naopak stroje čísel 022 a 029 Plzeň tou dobou opustily. V následujícím GVD 2005/2006 byla řada 714 zaturnusována na posunu HCO (hala cyklických oprav) (TS 713) a pro nehodový pomocný vlak (TS 712).
Samostatnou kapitolou jsou lokomotivy z tehdejší provozní jednotky Chomutov. V letech 2004 a 2005 zaskakovaly tamní stroje 714.210 a 714.211 na rychlících mezi Chomutovem a Plzní za chybějící motorové vozy řady 843, a to zpravidla se soupravou dvou vozů řady 043 nebo 943.
714.022 | 714.025 | 714.029 |
714.216 | 714.205 | Náhrady |