Tento článek nás seznámí s fenoménem, který osobní železniční dopravu provází od jejího počátku – s jízdními doklady a s jejich výdejem ve stanicích a zastávkách na trati 160. Nejdříve se v krátkosti podíváme na jednotlivé druhy jízdenek, se kterými bylo možné se v průběhu let setkat:
Psané jízdenky
Ručně psané jízdenky na připraveném tiskopisu jsou nejstarší formou odbavení cestujících na železnici. Pro neefektivnost a zdlouhavost jejich vypisování se však již záhy začala hledat jejich náhrada. I přesto nebyly nikdy z osobních pokladen vytlačeny zcela. V období prodeje lepenkových jízdenek se používaly pro relace a slevy, pro které nebyla k dispozici předtištěná jízdenka, v dnešní době se používají především jako záloha pro případ nefunkčnosti elektronického systému výdeje jízdenek. Krátkou renesanci u ČD zažily psané jízdenky po roce 2001, kdy došlo k ukončení prodeje lepenkových jízdenek a zdaleka všechny osobní pokladny ještě nebyly vybaveny zařízením pro elektronický výdej jízdenek.
Lepenkové jízdenky vynalezl v roce 1838 Thomas Edmondson (1792-1851), přednosta stanice Lancaster. Jeho patent prodej jízdních dokladů velice zrychlil a usnadnil a malé kartonky o rozměrech 30,5 x 57 mm se postupně rozšířily do celého světa. U mnoha železničních společností jsou v prodeji dodnes. Tisk tohoto typu jízdenek pro ČD byl ukončen v roce 1999 a jejich prodej zastaven s přechodem na nový tarif dne 9. června 2001.
Tehdejší ČSD začaly zavádět počítače do systému výdeje jízdenek v roce 1985. Jednalo se o místenkový systém ARES, ke kterému se na sklonku osmdesátých let přidal čistě jízdenkový systém JIPES. Počátkem roku 1995 byly oba nahrazeny systémy ARES-2 a AVOS a zařízení na elektronický výdej jízdenek se začala masově rozšiřovat i do malých stanic a zastávek v síti ČD. V létech 2004 až 2006 pak tyto systémy nahradil jednotný systém UNIPOK, který je v provozu dodnes. Samotný tisk jízdenek se od počátku prováděl jehličkovými tiskárnami na tiskopis typu „leporelo“. Počátkem roku 2012 začala u ČD výměna jehličkových tiskáren za nové, využívající technologie termotisku, s čímž souvisí i zavedení nových tiskopisů.
Pokud máte možnost tento článek doplnit o další informace, chybějící jízdenky (i jen scany) a podobně, rádi je uvítáme na adrese jan.ben(a)seznam.cz.