Tento článek se bude věnovat událostem roku 2015 na naší trati. (Vydáno 10.1.2016, doplnění 19.1.16)
Místní nákladní doprava doznala oproti 2014 minimálních změn. Omezující jsou samozřejmě výluky. Výluka na přelomu června a července mezi Žihlí a Žatcem nám přinesla změnu obsluhu lokálky (161) - od Plzně. Ozvláštnění přinesl říjen - do Kaznějova byly přistaveny několikrát zelené „piliňáky" k nakládce.
Jako zajímavost můžeme uvést obsluhu kaznějovské kaolinky dne 13.5.2015, kdy zelený tranzistor spol. ČDC 742.254 přistavil na vlečku dvoudílnou jednotku Tdrrs (dvounápravových sypáků) a potom 30.7. 742.033 dovezl na vlečku tárovací vozy. Na tyto obsluhy samozřejmě navazují další, kdy jsou vozy stahovány. Někdy to je hned další možný termín, nebo jako u tárovacích vozů i déle než týden.
Zajímavosti: silná výlukový činnost nejen na naší trati přinesla mnoho přeprav stavebních vlaků od 721 Retrolok, 724 SD, 730, 749, 750 a 753, až po čmeláka 770.541, kterého jsme tu mohli potkat v červnu na pracovních vlacích a v prosinci dvakrát odvážel osobní vozy z Plzně do Třebušic na šrotování. V Horní Bříze byl po několik zářijových dní odstaven stroj spol. Juso Zvolen 740.794.
I v tomto roce jsme se dočkali obsluhy kaznějovských sil. Na začátku října po tři dny spol. ČD Cargo postupně přistavovala slovenské Hadgs ze Stredy nad Bogrodom na vlečku. Návozy z a do Plzně se dílem uskutečnili pravidelnými Mn vlaky a dílem separátně. Jiná byla i technologie obsluhy. Pro odstavení soupravy se nevyužíval vlečkařský ranžír, ale kolej ve stanici a také nebyly všechny vozy najednou v Kaznějově. Část jich byla vždy v Plzni.
Velké změny nám přinesl nový Grafikon vlakové dopravy platící od 14.12.2014. Naštěstí se jedná jen o změny v nasazování hnacích vozidel. Z důvodu vypršení sedmileté smlouvy na mostecké rychlíky již nejsou na ně vázány soupravy 843+943, a proto byly vyměněny za soupravy 842+954.2. Další změnou je složení posilových rychlíků - 842+054+954.2.
Na náhradách se vystřídalo takřka vše co mělo v Plzni kola krom Adély, lega a tranzistorů. Např. v srpnu jezdili na Rychlících brejlovci, v prosinci se na žateckou podívala i 714.215 s vozem 054 a také motůrky ř. 810 (308,670) z důvodu nedostatku zejména ř. 814 na vlacích do Plas. Nedostatek je způsoben m.j. preferencí ř. 814 na vlacích do Bezdružic.
Na trati 160 můžeme tedy potkat tyto 842: 003, 008, 023, 024, 029, 030, 034, 036 a 954: 217, 218, 219, 225 a 226.
Ke konci roku 2015 jsou všechny plzeňské zálohy v motorové trakci. Na staničních zálohách tak můžeme potkat 714.215, 714.220, nebo 742.068, 264, na obsluze myčky např. 754.029.
K nahlédnutí je také přístupný návrh GVD pro příští rok: 160 a 162.
V rámci letošních Slavností svobody se parní vlak na žateckou nepodíval, za to plzeňská pětasedma projela po letech celou žateckou v rámci parní tour - Setkání legend aneb - Šlechtična s rybičkou přes čtyři kraje, 27. - 29. 3. 2015.
Další zajímavou akcí byl motorový vlak Lužná u Rakovníka - Bochov a zpět 23.5. Jel ve složení: M262.076 + Bam 5113 + M240.0100.
19.9.2015 vyrazil po naší trati z Plzně až do Bochova cyklovlak tažený 754.027.
Po žatecké se také projel M131.1513 a byla přepravována budějcká bugatka 556.0506 strojem 749.019
v prosinci z Rakovníka do Českých Budějovic po žatecké z důvodu výluky na trati Rakovník - Beroun.
Festival výluk bohužel pokračuje. Nejprve od 4.3.2015 do 14.4.2015 byla výluka pro osobní vlaky mezi Plzní a Třemošnou. Probíhaly dokončovací práce po loňské velké výluce, např. asfaltování přejezdů. Dále od začátku května do půli června byla nepřetržitá výluka mezi Plasy a Kaznějovem. Rychlíky byly nahrazeny z Plzně. Proběhla kompletní obnova trati od velkého mostu po kaznějovské zhlaví (včetně) v žst. Plasy, novostavba propustku na zhlaví a zajištění skalní stěny tamtéž. Na ni navázala krátká třídenní výluka z Horní Břízy po Blatno u Jesenice. A od 18.6. začaly další dvě výluky. Do 17.8. budou některé osobní vlaky mezi Plzní a Třemošnou nahrazeny autobusy. Důvodem je přestavba plzeňského uzlu a omezení propustnosti. Druhý vyloučený úsek je mezi Žihlí a Žatcem do 7.7.2015.
Dále můžeme zmínit osazení nových lamp na zastávce Plzeň - Bílá Hora, velké kácení stromů v okolí dráhy mezi Třemošnou a Plasy (až jich pár skončilo pod koly vlaků) a samozřejmě demolice tentokrát stavědel - od Horní Břízy po Mladotice. V prosinci padly k zemi nádražní budovy v Krásném Dvoře.
A pokud byste se chtěli navzdory všemožným výlukám a omezením projet třeba do Blatna u Jesenice, tak v létě jste se mohli těšit na následující pomalé jízdy: 50 km/h z Bílé Hory na Orlík, Op na dva přejezdy - na Oboře a na „osmnáctce“ (přejezd s I/27 v lese před Kaznějovem), dále od velkého mostu do Plas 40 km/h, na kaznějovském zhlaví v Plasích 10 km/h kvůli mostku ("podchodu") na letiště. Tam to vypadá na delší dobu, neb není vůbec hotové ostění a jezdí se přes jakési provizorium. Na trati k mostu chybí dodělat dva mostkopropustky a cca v půlce trasy nový trativod. Pak je ještě pomalá jízda 40 km/h v oblouku hned za Pastuchovickou zastávkou od jednoho ke druhému přejezdu směr Blatno, maximálně na 14 dní. Za info děkujeme našemu zpravodaji p_k. Na konci roku tyto pomalé už nebyly.
Zajímavou novinkou je nový nátěr na zaplechovaném přístřešku na zastávce v Plzni Bolevci, který je graficky propracovaný. Natřeno bylo dokonce i zevnitř pro změnu studenými odstíny.
Festival výluk bohužel pokračuje. Proč bohužel? Protože všeho moc škodí. Zeptáte-li se někoho z regionu na trať a cestu do Plzně, tak Vám odpoví: Ale vždyť je pořád výluka, to můžu jet do Plzně rovnou autobusem a nemusím přestupovat. Nekonečné výlukování akorát odrazuje cestující. Osobnímu dopravci to zřejmě nevadí a nezapomínejme také na to, že si musí platit drahou náhradní dopravu. Ideální řešení by bylo udělat v rámci jedné výluky co nejvíce práce a minimalizovat nepřetržité výluky. Ale proč by to dělali? Vždyť to nikoho nezajímá. Tak radši uděláme 3 výluky a po každé kousek... A když nevýlukujeme, tak počítejte s 10 minutovým zpožděním...