Námětem tohoto článku je fotografická vzpomínka na éru působení „bardotek“ řad 749 a 751 v osobní dopravě na trati číslo 160 na počátku nového tisíciletí. Turnusově se jednalo pouze o lokomotivy řady 749, které na zdejší trať nasazovala chomutovská provozní jednotka depa kolejových vozidel Louny, ale vyskytly se i mimořádnosti.
Provoz řady 749 v chomutovském depu byl zahájen s nástupem nového GVD 2000/2001, kdy zde nahradily řadu 754, a ukončen s koncem GVD 2005/2006 po zahájení elektrického provozu na trati 140. Těžištěm jejich provozu byla samozřejmě podkrušnohorská trať z Chomutova do Karlových Varů, ale s pátečními a nedělními posilovými rychlíky (v trase Ústí nad Labem – Plzeň) zajížděly turnusově i do Plzně. Z hlediska trati 160 byl možná významnější provoz „bardotek“ v roli náhrad za chybějící motorové vozy řady 843, které tehdy turnusově vozily většinu rychlíků mezi Chomutovem a Plzní.
Na trati do Plzně se postupně vystřídaly všechny chomutovské stroje, tj. 749.039, 749.081, 749.102, 749.130, 749.140, 749.170, 749.227, 749.234 (zničena dne 10. 5. 2002 při srážce vlaků mezi Stráží a Vojkovicemi) a 749.244. Pro trať 160 byly nejtypičtější stroje 749.227, který vozil turnusově posilové rychlíky, a stroje 749.081 a 749.130, které se zde nejčastěji objevovaly jako náhrady za motorové vozy.
Výjimečně bylo možné na trati Plzeň – Žatec spatřit i lokomotivy z pražských dep.
V roce 1998 byly při přechodném nedostatku lokomotiv řady 750 a 754 zapůjčeny do provozní jednotky Chomutov vršovické stroje 749.008 a 749.146, které bylo možné po celé léto vídat i na trati 160.
V GVD 1996/1997 zajišťovaly vozbu posledního rychlíku z Chomutova do Plzně a prvního rychlíku opačným směrem libeňské motorové vozy řady 853. Depo Praha-Libeň za ně občas vystavilo náhradu, doložena je např. modrobílá lokomotiva 751.229. Vozbu stejného páru vlaků měly v GVD 2005/2006 na starosti motorové vozy řady 854 z provozní jednotky Praha-Vršovice. Ani to se neobešlo bez občasných náhrad, např. strojem 751.031.
Jan B.