Trať 160: Druhé pololetí roku 2017

Trať 160: Druhé pololetí roku 2017

Druhé pololetí roku 2017 na kolejích naší tratě. (Vydáno 27.12.2017)

Osobní doprava

...byla opět ve znamení náhrad. Pomineme-li vzájemné „motorákové“ záměny a nasazení např. 810.666, nebo Kryštova Haranta II. (810.670), na naší trať zavítala např. 714.221 a zejména podzim byl ve znamení obrýlené smršti a na trati se objevil skoro každý plzeňský brejlovec - např. 754.015, 27, 29, 58, 63, 66, 74. Náhrady brejlovců s klasickou soupravou byly nejčastěji na poledním obratu 7640/7641 do Mladotic. A v úterý 12. 9. se 714.211 na vlaku 7640/41 se nepovedlo ani odjet z Plzně a obrat byl zrušen bez náhrady. Díky náhradám došlo výjimečně i ke křižování velkých souprav. A pátého prosince byla na obratu 7640/41 souprava ve složení 754.027+BDs+BDs.

Celkem překvapivě se i na rychlících společnosti GWTR vyskytla náhrada v podobě Regiosprinteru 654.011. Společnost GWTR měla i černý týden.

V neposlední řadě jsme mohli potkat na trati Rakovník - Bečov nad Teplou spěšné vlaky spol. KŽC.

S novým grafikonem, platným od 10. 12. 2017, budou všechny rychlíky v režii dopravce GWTR a přibyde jeden pár rychlíků a zruší se sobotní omezení jízd vlaků.

I v novém grafikonu můžeme potkat náhrady s brejlovcem a klasickou soupravou.

Od 1. 1. 2018 se rozroste oblast Integrované dopravy Plzeňského kraje až po Blatno u Jesenice.

Poslední novinkou je (nepravomocná) pokuta pro ČD za „predátorské ceny“. Podle úřadu zneužily dominantní postavení v soutěžích o rychlíky na tratích Pardubice-Liberec a Plzeň-Most.

754.066 Kaznějov 11.9.2017 754.029 u Plas 12.9.2017 654.011 Kaznějov 22.11.2017

Nákladní doprava

V srpnu nám měsíční výluka (7. 8. - 4. 9.) mezi Vroutkem / Podbořany a Žatcem přinesla prodloužení plzeňského „manipuláku“ až do Blatna, kde docházelo k předávání zátěže s mosteckým „manipulákem“ zamčeným za výlukou obsluhující zejména lokálku a stanice mezi Blatnem a Podbořany. Na tomto výkonu se vystřídaly 742.018 a 742.206 (26.8.). Na plzeňské „manipuláky“ byly vystavovány dvojčata řady 742 (např. 243+137, 111+137, 284+206, 034+420). Tyto vlaky jezdily tři dny v týdnu, takže obsluha lokálky byla jen tři místo pěti dnů v týdnu.

Ze zajímavých přeprav můžeme vybrat třeba Rajky do Podbořan a vojsko trasované výjimečně přes Plzeň. Konkrétně 2. 9. byl vypraven vlak s vojskem z Plzně do Podbořan. O přepravu se postaralo vlakové trojče 742.420+034 s nečinnou 393 a na postrku byla 749.018. Nazpět vyrazila nejprve barča s šesti vozy Bc ČDC, posléze zbylí tranzistoři odvezli kaolin z Podbořan.

V pátek 20.10. jste mohli potkat v Kaznějově MVTV2 s montážní plošinou a hned následující pondělí (23. 10.) projel po trati starý měřící vůz ERTMS tažený 749.019 ČDC na své cestě z Pardubic přes Plzeň a Žatec do Dalovic (Služ 52030).

Z dalších zajímavostí vybíráme: obsluhu kaznějovské kaolinky, nakládku dříví v Plasích a Žihli. Čtvrtého prosince byl prodloužen „manipulák“ z Mostu až do Mladotic kvůli nakládce štěrku s 742.350 a na zpáteční cestě měl na postrku 742.033 do stanice Blatno.

V listopadu skončilo roční převážení nafty z německého skladu do Třemošné.

742.420+034 s kaolinem a 742.393 na postrku mimo záběr, Odlezly, 2.9.2017 742.243+137 Horní Bříza 30.8.2017

Infrastruktura a další

Červenec nám přinesl další nehodu na železničním přejezdu (silnice I/27) mezi stanicemi Horní Bříza a Kaznějov. Došlo ke srážce rychlíku R 1081 GWTR (628.241) s nákladním automobilem dne 17. 7. 2017. Nehoda se obešla bez vážnějších zranění a škod na majetku. Světelná signalizace byla vypnutá.

13.8. došlo přímo ve Vroutku na železničním přejezdu ke srážce Regionovy s osobním automobilem a 29.9. se srazila 742.166 ČDC s osobním autem na přejezdu mezi stanicemi Vroutek a Kryry.

Dále jsme se v červenci dočkali dočasné pomalé rychlosti u zastávky Plzeň - Orlík přes výhybku do areálu Škoda, nových lamp v Horní Bříze u budovy, zbytek lamp se měnil během říjnové výluky a dále se opravovala budova bývalé výtopny v Mladoticích. Nových lamp se dočkaly i Plasy.

Další vyloučené koleje jsme se dočkali Žihli.

Další výluky: od 3. - 10.10. Plzeň - Blatno u J., nepřetržitá, údržba tratě;

16. - 22.10. Žatec - Žatec západ, denní výluky související s rekonstrukcí uzlu Žatec, rychlíky byly vedeny mimo stanici Žatec.

6. - 12.11. Třemošná u Plzně - Horní Bříza, denní výluka, údržba tratě.

Výsledkem stavebních prací v uzlu Žatec je oprava většiny kolejiště (tzv. těžká střední oprava), nástupiště byly zachovány se zvýšenou hranou a částečně vyasfaltované a zejména nové zabezpečovací zařízení. Celý uzel (včetně bývalé odbočky Velichov) a stanice Hořetice se nově řídí z nádraží Žatec. Ke konci roku byla zbourána budova odbočky Velichov, výpravní budova v Žatci na západě se začala opravovat a bylo zbouráno dřevěné zastřešení přilehlého nástupiště.

První sněhový poprašek nás potěšil 12.11.2017.

Práce na přestavbě uzlu Plzeň se letos soustředily zejména na tyto akce: výstavba nového severního mostu přes Nádražní ulici a přilehlého zhlaví (zatěžkávací zkouška 4.12. s 475.111 a dvěma EDK) a v létě se pomocí silničního jeřábu snášely nevyužívané části mostu přes Rokycanskou ulici. Tyto díly neskončí ve šrotu, jako starý severní most, ale využijí se jako náhrady jiných starých mostů, např. v Blatné. Dále se budovalo zázemí pro čištění souprav v režii SŽDC, tedy využitelné pro všechny dopravce, v části nepoužívaného seřazovacího nádraží vedle PJ ČD.

Příští rok se bude předělávat jižní most a přesmyk chebské a domažlické trati ve Skvrňanech.

Dále nahlédneme do nového stavědla. Hned na první pohled nás zaujme jiné uspořádání dopravní kanceláře. Pracoviště nejsou uspořádáná příčně ale podélně. Vlevo u oken jsou tři stanoviště pro výpravčí - pro dva „panelisty“, kteří řídí vlastní pohyb vlaků a posunových dílů po nádraží a hlavního výpravčího, který komunikuje se sousedními stanicemi, příp. dispečery. Napravo je stanoviště pro dvě operátorky, které mají na starosti samozřejmě opticko-akustický informační systém pro cestující a také systém diagnostiky železničních vozidel, který krom měření teploty (ložiska, brzdy) odhaluje i nekorektní jízdu soukolí (nápeky, plochy).

Předposlední obrázek nám přibližuje pohled na JOP-ku, kterou se ovládá stanice. Na levém monitoru vidíme západní část nádraží, kde nám ještě chybí zhlaví, jednak kvůli rekonstrukci a taky v době pořízení se ještě tato část nádraží obsluhovala ze stavědla Radbuza. Na pravém monitoru vidíme zbytek nádraží. Od shora: trať do Třemošné, Chrástu a Koterova. Pro množství monitorů se místnosti přezdívá Houston.

Poslední obrázek Vám přináší článek z roku 1986 o výstavbě přemostění Rokycanské ulice, které se letos částečně rozebralo.

kolejiště pro čištění souprav dopravní sál
monitor s JOPkou Článek z roku 1986 o výstavbě nového přemostění Rokycanské ulice v Plzni. (Zpč. železničář)

V. B.

trat160.cz

  • Úvod a novinky
  • Základní informace a
    historie
  • Stanice, zastávky a jiné
  • Jízdenky
  • Provoz
  • Vozidla