Díky několika fotografiím Martina Kubíka se můžeme podívat na podobu osobní dopravy na trati Protivec – Bochov v létech 1980 a 1981 a také na závěrečnou kapitolu provozu motorových vozů M131.1 v depu Rakovník. (Vydáno 4.1.2021)
Na první sérii fotografií vidíme motorový vůz M131.1104 čekající 29. prosince 1980 v dopravně Bochov na odjezd jako osobní vlak do Protivce. V Bochově právě ČSD opravují staniční budovu a ve stavební buňce viditelné na prvním obrázku funguje provizorní výdejna jízdenek.
Nádraží v Bochově leží v nadmořské výšce 665 m., nádraží ve Vahanči 590 m. 29. 12. 1980 to stačilo, aby zmizela sněhová pokrývka. Na fotografii vidíme kolejiště stanice Vahaneč v jeho historicky nejrozsáhlejší podobě. Dnes zde najdeme pouze průběžnou kolej a místo poznáme jen podle mohutného stromu a obytného domu v pozadí.
„Hurvínek“ č. 104 dorazil 29. 12. 1980 z Bochova do Protivce a čeká na cestující, které odveze zpět. Tento motorový vůz byl zrušen v depu Rakovník k 13. 10. 1981. Protivecká výpravní budova a vodárna ho přežily o 36 let.
Další fotografie jsou z deštivého 20. srpna 1981. U krátkého nástupiště ve Vahanči právě zastavuje motorový vůz M131.1336 jako osobní vlak z Protivce do Bochova. Motorový vůz byl zrušen v LD Zdice k datu 13. 12. 1983.
Strojvedoucí tohoto vlaku měl k dispozici skromně zařízené stanoviště na nástupní plošině vozu.
Starý M131.1336 dorazil zpět do Protivce a jeho cestující přestupují do osobního vlaku na „hlavní“ trati, který je tvořen zánovním motorovým vozem řady M152.0.
Ze sbírky Martina Kubíka jsou i vyobrazené lepenkové jízdenky, vydané 29. prosince 1980 v osobních pokladnách v Bochově a v Protivci. Na tu bochovskou mohl cestující občan dojet do Protivce nebo po přestupu až do zastávky Záhořice. Na tu protiveckou např. do Karlových Varů.
text J. B., zpracoval V. B.