831.043

Trať 160: Labutí píseň řady 831 na „žatecké“

Úvod a historické ohlédnutí

Jak již z názvu vyplývá náplní série článků jsou zejména turnusové a mimořádné výkony takřka padesátiletých motorových vozů řady 831 na začátku jednadvacátého století na trati 160 - „žatecké“ a jiná další nasazení v rámci Provozní jednotky Plzeň - zejména výletní vlaky a epizodní turnusové nasazení na tratích 170 a 180. Náplní poslední stránky Další život jsou osudy některých vozů, které místo likvidace potkal lepší osud.

Provoz motorových vozů řady M262.0 byl dlouhodobě spojen i s tratí Plzeň – Žatec. V období 60. a 70. let byla plzeňskými vozy této řady vedena značná část osobních vlaků a motorových rychlíků, jmenovitě například v GVD 1973/74 vlaky MR592 (Plzeň 6.15 – Liberec 13.24) / MR593 (Liberec 15.05 – Plzeň 22.05), trasované přes Postoloprty a Varnsdorf.

Po převedení plzeňských strojů řady M262.0 do jiných služeben (převážně do PLD Klatovy) v polovině 70. let byl jejich provoz na „žatecké“ sice omezen, ale neustal. Klatovské vozy této řady vozily v rámci svých oběhů na tehdejší trati č. 160 stále i jeden pár „dálkových“ osobních vlaků, a to až do konce GVD 1985/86. Šlo o vlak MOs7602 (Klatovy 6.09 – Žatec 11.03) a MOs6508 (Žatec západ 13.46 – Bílina 15.31) v pracovní dny, resp. MOs7604 (Plzeň 10.47 – Bílina 15.31) o víkendu a zpět vlak MOs7609 (Bílina 16.34 – Nýrsko 0.25).

Na „žateckou“ však nezajížděly jen vozy ze služeben na západě Čech. Dlouholetým výkonem strojů z LD Děčín, často vozů z prvních dvou výrobních sérií, byly posilové pátečně – nedělní vlaky MR1111 (Děčín 13.43 – Plzeň 18.10) / MR1112 (Plzeň 18.48 – Děčín 23.03). Tyto vlaky byly převedeny do klasické soupravy až od začátku platnosti GVD 1990/91.

Po skončení nasazování na „dálkové“ vlaky zbyl pro klatovské vozy řady M262.0 (resp. 830, postupně rekonstruované na řadu 831), řazené do čela souprav dvou vozů řady Bix, jen tradiční víkendový ranní vlak MOs7620 do Plas a závěs na vlaku Os7603 zpět do Plzně. V období GVD 1993/94 a 1995/96 k tomuto výkonu přibyl ještě polední obrat na vlacích MOs7614/7615 z Plzně do Mladotic a zpět, vedený v pracovní dny. V souvislosti s chystaným zahájením elektrického provozu na trati Plzeň – Klatovy byl provoz klatovských motorových vozů řady 831 na trati do Plzně silně omezen a na trati č. 160 zcela ukončen s nástupem platnosti GVD 1996/97.

S nástupem GVD 1998/1999 a naplno pak od GVD 1999/2000 se na „žatecké“ začaly projevovat snahy o šetření provozních nákladů v podobě náhrady klasických souprav s lokomotivou řady 750 (případně 754) motorovými vozy. Mimo dvou párů osobních vlaků, vedených chomutovskými soupravami 843+043+943, došlo i k diskutabilnímu nasazení souprav 810+010+010+810. Důvodem obnoveného nasazení morálně i technicky přestárlých vozů ř. 831 měly být úspory. Samotný provoz však příliš úsporný nebyl, správková náročnost vyžilých vozů byla značná, spotřeba paliva při tažení jednoho přívěsného vozu se v „automobilních“ hodnotách pohybovala mezi 90 až 100l nafty na 100km. Co se však podařilo úspěšně, byl velký pokles počtu cestujících. Oproti téměř 50let starým vozidlům se všemi jejich neduhy (průvan, zápach nafty, poruchy) byly jen 15let staré linkové Karosy nebo ojetá osobní auta rajskou hudbou.

Odkazy na další díly:

Popis provozního nasazení a oběhy

Vzpomínky z kanálu - Provoz řady 831 na „žatecké“ pohledem správkaře.

Fotogalerie a životopisy plzeňských vozů řady 831

Náhrady za 831

831 v roli náhrady za řadu 810

Chcíplotiny

Klatovské náhrady

Mimořádné výkony

831 na poslední cestě

Další život

J.B., 749.241, zprac. V.B.

trat160.cz

  • Trať 160: Úvod a novinky


  • Labutí píseň řady 831
      Rozcestník
  • Kontakt:

    vladimir(a)plzen.cz